קבלה, נוכחות וקשיבות – כלים לרגיעה ושלווה בחיי היום יום

liCBT4me - טיפול בחרדות ובדיכאון ע”י שיטה מוכחת מחקרית

יש אומרים: ‘גדולה שמחה מצער’ ויש אומרים: ‘גדול צער משמחה’ ואני אומר: אין הם ניתנים להפרדה. הם באים יחדיו”
ג’ובראן חליל ג’ובראן – הנביא

קבלה (acceptance)
מסקנתו של המשורר שהשמחה והצער כרוכים יחדיו, משמעה אי שיפוטיות של המציאות תוך קבלת קשת הרגשות שלנו.
הרעיון של אי שיפוטיות וקבלה אינם חדשים ועל כך נכתב רבות. אסף פדרמן בספרו מיינדפולנס אומר שקבלה, היא הסכמה לראות את מה שיש מבלי להתאמץ לשנותו. “זו איכות חשובה מאוד של צמיחה וריפוי, כי רק כשמקבלים את המציאות שמתרחשת בחיינו כאן ועכשיו, אנחנו יכולים לבחון איזה שינוי אפשרי”. כלומר הרעיון המרכזי הוא להיות נוכחים במציאות הלא נעימה, אין מדובר בהדחקה או הכחשת הרגשות והתעלמות, אלא נהפוך הוא, להכיר בהם, לתת מקום לרגשות להיות נוכחים, ולתת להם שם למשל: אני חרדה, אני פוחדת, אני מתביישת. “קבלה סותרת הכחשה והדחקה” (פדרמן, 2018) מהמקום בו האדם מקבל את המציאות כפי שהיא ללא שיפוטיות וללא התנגדות רגשית והתנהגותית, מתאפשר לו מנעד רחב יותר של פעולות מועילות יותר הצפויות לייצר רגשות חיוביים יותר עבורו. דהיינו
תחושות טובות על עצמו, על העולם ועל העתיד.


נוכחות (presence)
נוכחות היא לא עניין מחשבתי, אלא תשומת לב למה שקורה כאן ועכשיו. מה אני חווה באמצעות החושים שלי : מה אני רואה? מה אני שומע? מה אני חש? מה אני מריח וטועם?
כאשר אנחנו נותנים תשומת לב לכל אלה, אנחנו משתחררים משטף המחשבות שלנו שמסיתים אותנו מהרגע הנוכחי. למעשה מחשבותינו מאופיינים בהתייחסותם לעבר ו/או לעתיד ולכן גורמים לאשמה, חרטה ודכדוך (עבר), ולחרדה, דאגה ולחץ (עתיד). הספר כוחו של הרגע הזה (א. טול, 2002) מתייחס רובו ככולו לנוכחות ברגע. “ברגע שתשומת הלב המודעת שלכם צונחת אל מתחת לרמה מסוימת, המחשבות שוטפות פנימה. הרעש המנטלי חוזר. הדממה אובדת. אתם נמצאים שוב בזמן.”

ביירון קייטי בתפיסתה כורכת קבלה ונוכחות יחדיו “יש רק שתי סיבות לפחד: המחשבה שתאבד את מה שיש …או, המחשבה שלא תקבל את מה שאתה רוצה… בכל מקרה הדבר הגרוע ביותר שעלול לקרות הוא סיפור… שום דבר שאתה צריך לא יכול להילקח ממך… ולאיש לא יהיה לעולם מה שאתה צריך… צורך הוא סיפור שאתה מספר לעצמך, זה שקר שמכאיב לך, ומפריד אותך מעצמך… הרצון למה שאין, הוא שמפריד אותך ממה שיש” .
בדברים אלה גלומים הנוכחות כיכולת להתחבר למה שיש, והקבלה כאפשרות לקבל את מה שאין. שניהם יחדיו מאפשרים חיים ללא פחד מאובדן הדברים שישנם מצד אחד, ומאי קבלת הדברים שאינם מצד שני.

ביחד נקבע את היעדים, הטיפול ממוקד מטרה וקצר מועד!
המטרה תמיד היא מטרה רגשית.

לפרטים נוספים - 074-70-87-177

לפרטים נוספים
074-70-87-177

או מלאו פרטיכם ואנו ניצור קשר בהקדם:

או מלאו פרטיכם
ואנו ניצור קשר בהקדם:

תרגול קשיבות (mindfulness) לקבלה ונוכחות
קשיבות היא דרך ללמוד להיות נוכח תוך קבלת מחשבותינו כסיפור שמוחנו מייצר, ולא כמציאות בה אנו נמצאים. שיטה המוכחת כיעילה להתמודדות ורגיעה. הקשיבות היא נתינת תשומת לב באופן מכוון ולא שיפוטי לכל מחשבה, פעולה, רגש או תחושה שאנחנו חווים כאן ועכשיו. המטרה אינה לנקות את הראש או לבטל מחשבות אלא להתבונן בהם ולהכיר אותם.
להלן דוגמא לתרגול מודעות לנשימה (mindfulness) קצר בו ניתן להיעזר ביום יום.

מומלץ לתרגל כ- 10-15 דקות ביום.

שבו בתנוחה נוחה שהגו זקוף, עצמו עיניים, הביאו את תשומת הלב לגוף כולו, הניחו יד על הבטן ויד על הלב והטו את תשומת הלב אל הנשימה. הרגישו את התנועה העדינה של הבטן עולה ויורדת, מתמלאה ומתרוקנת מבלי לשנות שום דבר. המשיכו לנשום מספר פעמים (20) והתמסרו להתבוננות בשאיפה ובנשיפה. בכל פעם שהמחשבות שלכם נודדות מהנשימה למקומות אחרים, פשוט היו ערים לכך. כל מה שנדרש מכם הוא להתבונן, להיות סבלניים וללא שיפוט, ולהחזיר את תשומת הלב אל הנשימה.
התרגול נועד כדי לשים לב שהמחשבות שלכם נודדות, והיכולת שלכם להחזיר את תשומת הלב לנשימה ובכך להרחיב את המודעות הקשובה.

נכתב ע”י:

דנה רביב ליברמן – מטפלת רגשית ב- LICBT, קבלה ומחויבות, ACT
אסנת מצא בנימין – מלווה בתהליכי צמיחה בשיטות LICBT, NLP, EFT, פסיכולוגיה חיובית

קליניקה רב תחומית: אצלנו המטופל במרכז
ביחד נקבע את היעדים!​

ענה על השאלות הבאות על מנת שנוכל להתאים לך את המטפל הטוב ביותר על פי הקושי שלך, סמן את הבעיה שלך:

הערה: כל המידע הוא אישי וסודי, תחת חיסון רפואי ולא יימסר לאף גורם חיצוני

דילוג לתוכן